assalamualaikum.. ahlan wa sahlan wa marhaban..

Welcome to my page..
And the tale of endless journey begins...

Alhamdulillah.. setelah sekian lama, selepas ramai sahabat-sahabat yang menggesa saya untuk menceburi bidang 'blogging', akhirnya hati saya terbuka untuk berbuat sedemikian. Lebih manis lagi apabila blog pertama ini dilahirkan di perpustakaan Intec, UiTM Shah Alam Seksyen 17. Alhamdulillah.. semoga saya akan diberi kekuatan, ruang dan kesempatan untuk beristiqamah dan bermujahadah dalam perjuangan menulis blog ini.


Actually, I can say that I'm very familiar with writing, because I've been writing for years since I know how to read and write. I've started by writing in Malay during primary school. Pada masa tu, saya sangat terpengaruh oleh karya sastera, bukan sahaja sastera klasik seperti Hikayat Panji Semirang, Hikayat Malim Dewana, Hikayat Cik Anggun Tunggal, syair-syair dan pantun, tetapi juga karya novel-novel sasterawan-sasterawan seperti 'Iakah Salmah', 'Hujan Pagi', "Seorang Tua di Kaki Gunung', 'Kelapa Nan Sebatang' dan banyak lagi. I even managed to compose my own syair, but I've lost it. And that ability seems to disappear..

Anyway, now, I read more English literature because I'm in Tesl programme and I need to enrich my knowledge in English language. I'm still working on my English, so help me guys :) give me comments, nudge me softly but firmly and pleeaase point out my weaknesses so that I can improve them. Frankly speaking, joining this programme is like learning English from scratch because I come from non-speaking English family ( my parents' English are very limited) and my former school itself does not provide encouraging English speaking environment. Due to these reasons, I'm very confident and bold in saying this to people who refused to improve their English simply because they are shy or those who are in the same boat with me (similar background) or they feel like they cannot do it , " Nothing is impossible if you put your mind on it and you're willing to work hard!Look at me, I'm the living evidence!" (We'll talk more on this later, this I promise you)

Oh, nampaknya saya sudah menyimpang jauh dari cerita sebenar. Hmm.. pelik pula rasanya menulis dalam BM ni, beberapa tahun ni asyik tertumpu pada English sahaja. Tidak mengapa, masa untuk kembali kepada cinta pertama saya :) mudah-mudahan anugerah itu masih berada bersama saya. Bagi saya, Bahasa Melayu ini adalah guru pertama saya yang membuka ruang kepada perkembangan minda, jiwa, roh dan seterusnya semangat perjuangan. Meskipun saya berbangsa Dusun, dan sewajarnya bahasa Dusun lebih dekat dengan jiwa saya, namun buat masa ini saya lebih mahir dalam bahasa Melayu dan English. Insyaallah, saya sentiasa mencari ruang dan kesempatan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Dusun saya, kerana itulah asal-usul saya, jati diri saya dan identiti saya.

Disebabkan oleh pembacaan yang luas dan sifat pemikir yang sukakan perbincangan yang berisi, saya ada banyak isu, pendapat dan idea yang boleh diketengahkan untuk tatapan pembaca sekalian. Saya percaya bahwa, setiap orang berhak untuk menyatakan pendirian dan pendapat masimg- masing, tetapi hendaklah secara berhemah kerana habluminannas kena dijaga supaya hablumminanallah akan terpelihara. Dengan berkata yang baik, maka peribadi baik juga dapat dibentuk, betul x? Kita juga mesti berani untuk bersuara kerana ramai manusia yang alpa dan tidak kurang juga yang bersembunyi kerana takut untuk merasa susah dalam perjuangan dan lebih suka menjadi pengikut dari menjadi pemimpin pada diri sendiri.

Mudah-mudahan menerusi blog ini, kita dapat berkongsi ilmu, membuka minda dan berkembang sebagai manusia makhluk terpilih di sisi Allah

Jumpa lagi..



Comments

  1. salam. satu permulaan yang baik :)
    cuba jangan guna singkatan bahasa, contohnya tidak = x.. kita menulis dalam ruang yang tidak terhad, bkn dalam sms :)tahniah :)

    ReplyDelete
  2. good...i know u are very smart gurl and have a good talented in writing...i like 2 read your story but can you write the text in full english...it's sound good..go awa...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Moving On to Another Phase in Life

Holiday is nice. Getting the pay is nicer! * especially with the bonus coming up*

KUPI OH KUPI